הסבר מקצועי על ברזי פרפר

הסבר מקצועי על ברזי פרפר

ברזים מסוג פרפר הינם ברזים לניתוק וויסות זרימה של נוזלים. ברזים מהסוג הזה ניתנים לפתיחה מהירה וקלה. מנגנון הפתיחה של הברז מורכב מדיסק אשר נע עד לזוית של 90° וכך מספק פתיחה וסגירה מלאים באמצעות מנגנון פתיחה ידני או חשמלי או פנאומטי.

ביישומים רבים יש יתרון עלות לברזי פרפר ובעלי משקל קטן יותר. בשימושים המוקדמים יותר שנעשו בברזי פרפר הם שימשו בעיקר לויסות זרימה של מים אבל עיצובים ושימוש בחומרים מתקדמים הפכו אותם למתאימים גם לשימוש בנוזלים אחרים. כיום, ניתן למצוא ברזים מסוג פרפר בשימוש כמעט בכל מפעל כאשר הם מטפלים במגוון רחב של נוזלים טמפרטורות ולחצים.

ברז פרפר שייך למשפחה של ברזים שמכונים בשם ברזי רבע-סיבוב (כלומר: ברזים שפתוחים באופן מלא על ידי הזזה של מנגנון הפתיחה בזווית של 90°). באנגלית הם מכונים Quarter-Turn Valves.

ברזים נוספים ששייכים למשפחה הזו הם ברזים כדוריים וברזי שסתום (מכונים באנגלית Plug Valves).

ה"פרפר" הוא דיסק מתכת שמותקן על גבי מוט. הדיסק ממוקם במרכז הצינור. המוט (עליו מורכב הדיסק) עובר דרך הדיסק ויוצא בצידו העליון של הברז. סיבוב של המוט, גורם לסיבוב של הדיסק כך שהוא יהיה מקביל או בצורה אנכית לזרימה.

כאשר הדיסק נמצא אנכית למרכז של הצינור הברז סגור. כשמסובבים את הדיסק רבע סיבוב כך שהוא יהיה באותו הקו עם מרכז הצינור, הברז פתוח באופן מלא והוא מאפשר לנוזל לזרום כמעט ללא הפרעה. ניתן גם לפתוח את הברז באופן חלקי.

ברז פרפר יותקן בדרך כלל כאשר המוט המרכזי יהיה במאוזן. דבר זה מאפשר ללכלוך ומוצקים להיסחף. כאשר המוט מותקן בצורה אנכית, לכלוך יכול להצטבר מתחת לדיסק בחיבור של הציר ולגרום נזק לאיטום.

ברזי פרפר

ברזי פרפר גדולים מצויידים בתיבה של גלגלי שיניים שמקשרים בין גלגל הפתיחה של הברז לבין הזרוע שמשמשת לפתיחה ולסגירה של הדיסק. דבר זה אומנם מקל על הפתיחה של הברז אבל בא בחשבון על מהירות הפתיחה.

למגופי הפרפר יש מגוון שימושים ביישומים שדורשים הולכה של נוזלים והם מתפקדים היטב במקרים שבהם יש צורך לווסת את הזרימה של תערובות דלילות של מים עם חומרים מוצקים.

מספר יישומים נפוצים של ברזי פרפר:
צנרת במערכות קירור מים, הולכת אויר, הולכת גזים, מערכות כיבוי אש וכדומה…
צנרת להולכה של תערובות מים דלילות עם חומרים מוצקים
מערכות להולכת מים בטמפרטורה ולחץ גבוהים ומערכות להולכת קיטור

ברזי פרפר נמצאים בשימוש בתעשיות שונות, כגון: תעשיית המזון ותעשיית הכימיה.



כל הזכויות שמורות - טכנובר 2019